Aktualnie online

· Gości online: 2

· Użytkowników online: 0

· Łącznie użytkowników: 163
· Najnowszy użytkownik: Valzaver

Kalendarz

Kwiecień 2024

Pon Wto Śr Czw Pia Sob Nie
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Logowanie

Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło

Partnerzy

Kurnik

EUBGF

EBIF Deutschland

Losowa Fotka

Zobacz temat

 Drukuj temat
Problemy by szuszcz
szuszcz
Ja już znam odpowiedź, ale ciągle nie wiem dlaczego i jak ewentualnie to oszacować. Byłbym wdzięczny za pomoc.



is Player 2


score: 2
pip: 125
5 point match
pip: 146
score: 0


is Player 1
to play 41
 
kasz
20 do tyłu w wyścigu to dużo, a więc interesuje nas maksymalizacja kontaktu, bo wygrywamy głównie po trafieniach. Stąd zacząłbym od B/24. 2 blotki nie są zbyt dużym ryzykiem, bo rywal nie ma wielu rozstawionych dział. Jego pozycja jest na tyle nieelastyczna, że nie dawanie mu oddechu poprzez przypilnowanie jego tylnych pól w domu jest istotne.

Najsensowniejsza 4-ka to wg mnie 11/7. Opcją jest też 6/2, chociaż wystawianie kolejnej blotki w sytuacji, kiedy możemy się znaleźć na bandzie w następnej turze niezbyt mi się podoba. Do rozważenia chyba głównie ze względu na to, że redukuje wieżę z 6-ki, co jest zawsze dużym plusem.
 
niuniuch
Jeżeli zagrałeś Bar/20, to nie miej do siebie pretensji, Twój ruch jest dobrze umotywowany. Czarny prowadzi sporo, ale bez punktu 18 niewystarczająco żeby zawołać dubla.

To są trudne sytuacje, w których chcesz maksymalizować kontakt, ale musisz rozważyć czy warto podjąć ryzyko związane z tym, że przeciwnik skutecznie zaatakuje rozrzucone blotki.

Jedno, co zauważyłem w takich sytuacjach, to że jeżeli przeciwnik ma punkt 18, to zwykle lepsze jest robienie kotwicy, ale oprócz tego nie znam żadnych metod żeby skutecznie oszacować.

Dla przykładu, w każdym z poniższych wariantów Twój ruch byłby najlepszy:

1. Zrobiony punkt 18



is Player 2


score: 2
pip: 125
Unlimited Game
Jacoby Beaver
pip: 146
score: 0


is Player 1
XGID=----B-E-B-AAeB---cbcA--b-A:0:0:1:41:0:0::0:10
Position ID: htvBBwCYz5QBQQ Match ID: cAkGACAAAAAA
to play 41




is Player 2


score: 2
pip: 123
Unlimited Game
pip: 146
score: 0


is Player 1
XGID=----B-E-B-AAeB---bbdA--b-A:0:0:1:41:0:0::0:10
Position ID: hrfBBwCYz5QBQQ Match ID: cAkGACAAAAAA
to play 41


2. Dodatkowa blotka do ataku - większe ryzyko



is Player 2


score: 2
pip: 126
Unlimited Game
Jacoby Beaver
pip: 146
score: 0


is Player 1
XGID=----B-E-B-AAeB---dacA--b-A:0:0:1:41:0:0::0:10
Position ID: huvBBwCYz5QBQQ Match ID: cAkGACAAAAAA
to play 41




is Player 2


score: 2
pip: 129
Unlimited Game
Jacoby Beaver
pip: 146
score: 0


is Player 1
XGID=----B-E-B-AAeB-a-d-cA--b-A:0:0:1:41:0:0::0:10
Position ID: hvPEBwCYz5QBQQ Match ID: cAkGACAAAAAA
to play 41




is Player 2


score: 2
pip: 130
Unlimited Game
Jacoby Beaver
pip: 146
score: 0


is Player 1
XGID=----B-E-B-AAeBa--d-cA--b-A:0:0:1:41:0:0::0:10
Position ID: hvPIBwCYz5QBQQ Match ID: cAkGACAAAAAA
to play 41


3. Lepszy punkt w bazie - również większe ryzyko



is Player 2


score: 2
pip: 129
Unlimited Game
Jacoby Beaver
pip: 146
score: 0


is Player 1
XGID=----B-E-B-AAeB---d-dAb---A:0:0:1:41:0:0::0:10
Position ID: mOfBBwCYz5QBQQ Match ID: cAkGACAAAAAA
to play 41


4. Lepsza sytuacja w wyścigu - mniejszy zysk z maksymalizacji kontaktu:



is Player 2


score: 2
pip: 125
Unlimited Game
Jacoby Beaver
pip: 139
score: 0


is Player 1
XGID=----C-E-B-A-eB---d-dA--b-A:0:0:1:41:0:0::0:10
Position ID: hufBBwA4n4kBQQ Match ID: cAkGACAAAAAA
to play 41

Edytowane przez niuniuch dnia 04.12.2016 12:30:06
Alea iacta est
 
entragian
Możecie zapodać do tego rollout?
Spoiler:
Ja na GNU tylko to wrzuciłem i w zasadzie Bar/24 jest obligatoryjne a druga część ruchu tzn. 6/2 vs 11/7 vs 8/4 są prawie równoważne (-0.005, -0.008). Bar/20 to -0.088...?!
 
kasz
To dosyć typowa pozycja. Zaufałbym GNU. Wynik z XG będzie bardzo zbliżony.
 
niuniuch

Alea iacta est
 
szuszcz
Dziękuję za tak obszerne omówienie. Nie prosiłbym o pomoc gdyby nie fakt, że był tylko jeden ruch gorszy od bar/20... Pozdrawiam.
 
szuszcz
Problem nr 2
13/8 13/10 i 24/16 wchodzą w rachubę. To jasne. Ale który i dlaczego?



is Player 2


score: 1
pip: 159
7 point match
pip: 159
score: 0


is Player 1
XGID=-b---CC-B-A-eD---b-d--b-B-:0:0:-1:53:0:1:0:7:10
Position ID: cGfiATCMZ/ABMA Match ID: MIHuABAAAAAA
to play 53
 
entragian
Wg mnie lepsze będzie zagranie 13/8 13/10 gdyż ponieważ takie punkty:
- większa armia do potencjalnego ataku gdy on złamie swój 24 punkt (10 atakujących pionów)
- potencjał na blokadę/ zrobienie bar'a

Z kolei zagranie 24/16 ma taką wadę, że zbicie w zasadzie cofa nas i nie mamy żadnego postępu (tak jakby ruchu nie było i na dodatek jesteśmy na barze

Przez chwilę myślałem o 13/8 24/21 ale to chyba zbyt ryzykowne przy mocy białego (atakuje z 4 punktów).
 
niuniuch
Generalnie formacja białego lepiej się nadaje do formowania bloku niż do ataku. Z punktem nr 5 i ładną kolekcją builderów wystarczy chwila nieuwagi i się okaże że na ucieczkę będzie za późno. Zwykle jak przeciwnik ma już zalążek bloku, to ruszenie tylnimi pionami staje się priorytetowe. 24/21 wygląda trochę zbyt ryzykownie, więc zostaje 24/16. Jeżeli się uda ucieczka to super, jeżeli nie to przynajmniej 1 i 4 są zduplikowane (4 buduje punkt nr 4, a jedynka 4 i 7).

Z kolei 13/8 13/10 to próba nadgonienia w budowie bloku. Problem w tym, że nawet po tym ruchu czarny jest znacząco do tyłu w tym aspekcie - mamy punkt 3 przeciwko 5, co znacząco utrudnia tworzenie bloku, i mamy 3 builderów przeciwko 4.

Plan gry oparty na bitwie blokad wydaje się dla czarnego kiepski, więc należałoby poszukać innego planu.
Alea iacta est
 
kasz
Zacznę od tego, że przy planszy najprawdopodobniej bez zastanowienia rozładowałbym midpoint 13/8 13/10.

24/16 to sprytny ruch. Czasem gdy przeciwnik ma dynamiczną frontalną pozycję z blotkami i budowniczymi, wsadzenie blotki na jego bar albo dalej na przedpole jest poprawne. Znaczna większość jego rzutów bijących i tak już budowało mocny punkt blokady. Przez wsadzenie ciernia w jego rzekę budowniczych, powstrzymujemy go przed postępem, bo jeśli zbije to nie zbuduje. A jeśli zbuduje, to nie zbije i jednego gościa już uwolniliśmy.

Gdzieś ostatnio przeczytałem dobrą radę: nie graj catch-up, czyli nie goń przeciwnika w planie gry, w którym jesteś istotnie w plecy. Graj wg planu kontrującego plan przeciwnika. Niby oczywiste, ale warto sobie przypominać/uświadamiać takie proste wytyczne. Jak przegrywasz w wyścigu, zostajesz z tyłu i czekasz na bicie. Jak rywal cię blitzuje, grasz na zbudowanie kotwicy i przeczekanie pierwszego ataku, licząc na późniejszy strzał po przymusowej wystawce. Jak masz dużo gorszy timing w prime vs prime, starasz się zwiać (lub zaatakować, żeby zyskać tempo do ucieczki) przy pierwszej lepszej okazji, mimo dużego na pierwszy rzut oka ryzyka.

Tak jak napisał Jacek, tutaj w prime vs prime jesteśmy bardzo w plecy, więc 24/16 ma sens.
 
szuszcz
Problem nr 3
Podziękował. Dzisiaj coś bardziej ogólnego. Czy możecie mi wyjaśnić, czy jest jakaś reguła, kiedy w sytuacji pełnego bloku należy zbijać przeciwnika a kiedy go unikać? Tu oczywiście prawidłowym ruchem jest 13/10 i 13/9. No co liczymy? Że zbije nam 2 i zbudujemy kotwicę? Wiele razy nacinam się na podobne sytuację i okazuje się, że powinienem był bić. Pozdrawiam.



is Player 2


score: 11
pip: 107
13 point match
pip: 104
score: 5


is Player 1
to play 43


Problem nr 4
I może jeszcze jedno zagadnienie, bo naprawde nie rozumiem tego. Przegrywam 1-3 w meczu do 5. Przeciwnik podwaja i dla mnie to jest oczywisty pass. Ale okazuje się, że nie jest. Na co ja liczę? Na wyścig? To prawda, że w pipach jest równo ale jaki ma sens przyjmowanie tego, skoro wg programu mam 19,77% szans na zwycięstwo? Przecież to jest 1 szansa na 5 a w perspektywie koniec meczu.



is Player 2


score: 1
pip: 88
5 point match
pip: 83
score: 3


is Player 1
XGID=--BbBCCBC----------bbbbcb-:0:0:1:00:3:1:0:5:10
Position ID: u20DAAxmdzsAAA Match ID: cAmgABAAGAAA
on roll. Cube action?

Edytowane przez szuszcz dnia 07.03.2017 09:20:24
 
niuniuch
Zacznę od problemu nr 4, bo tu sprawa jest oczywista.

Kłania się znajomość Match Equity Table (MET), czyli tabeli pokazującej szanse na wygranie meczu przy danym wyniku.

Jeżeli spasujesz, to będziesz 4-away 1-away Crawford, przy którym masz 18,2% szansy na zwycięstwo. Jeżeli przyjmiesz dubla, to zaraz zawołasz x4, więc kto wygra tą partię ten wygra mecz. To oznacza, że przyjęcie jest poprawne jeżeli masz powyżej 18,2% na zwycięstwo.
Alea iacta est
 
kasz
Prob 3 to trudna dziedzina. Ja nie znam żadnej reguły.

W twojej pozycji Biały ma realne szanse na wygranie bitwy bloków. Nie duże, ale realne.

Jeśli nic teraz nie zrobi, to i tak w następnym ruchu czy dwóch może się musieć wystawić. Nawet jeśli Czarny nas już nie zbije, może zaatakować naszą pojedynczą blotkę w swojej bazie, zostawiając single i utrzymując jednocześnie pełny 6-punktowy blok, licząc tym samym na cofnięcie do naszego domu i trafienie nas po jakiejś przymusowej wystawce. Taki zabieg będzie mógł powtórzyć prawdopodobnie kilkukrotnie, więc do kupy i tak ma realne szanse na zabicie drugiego piona.

Lepiej chlastać teraz, bo mamy jeszcze sensowny blok, bazę i elastyczną pozycję budowniczych.

Może się zdarzyć, że Czarny nie zdąży wyjść zza 4-punktowego bloku zanim nie złamie swojego. Paradoksalnie zbicie przez niego naszej blotki na pkt.2 może nam pomóc, bo jak zostaniemy na bandzie, to on będzie musiał jechać pionami do przodu, podczas gdy my czekamy, nie ruszając swojego bloku. Albo jak wejdziemy i zbudujemy kotwicę, nie będzie mógł nas zaatakować gdy już będzie na skraju złamania bloku, co jest częstym zabiegiem w bitwie bloków (prime vs prime), dającym dodatkowy czas na ucieczkę.

Jeśli nie rozumiesz jakiejś pozycji, nie widzisz co się może ciekawego wydarzyć, gorąco polecam ustawienie bota na tą pozycję i rozegranie nawet kilku ruchów, powtarzając ten zabieg przynajmniej kilkadziesiąt razy. To działa głównie w pozycjach z późniejszych faz gry, jak ta. Można nawet nie ruszać pionów samemu, tylko używać skrótu klawiszowego do podpowiedzi bota i klikając na najlepszy ruch. To szybka wbrew pozorom akcja, bo może na kwadrans-dwa. Potrafi natomiast nauczyć bardzo wiele, otworzyć wręcz oczy.
 
Przejdź do forum:
Wygenerowano w sekund: 0.11
4,137,621 unikalne wizyty