Aktualnie online

· Gości online: 3

· Użytkowników online: 0

· Łącznie użytkowników: 163
· Najnowszy użytkownik: Valzaver

Kalendarz

Marzec 2024

Pon Wto Śr Czw Pia Sob Nie
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Logowanie

Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło

Partnerzy

Kurnik

EUBGF

EBIF Deutschland

Losowa Fotka

Zobacz temat

 Drukuj temat
Problemy by kasz
kasz
Problem #6 - rozwiązanie.

Piątka jest prosta - 13/8.
Pozostaje jedynka.

Mimo porównywalnego timingu, standardowe podsunięcie się na skraj muru przeciwnika 23/22 jest tutaj błędem. Kluczem jest nasza dziura w murze. Znacznie osłabia ona naszą formację, powodując, że przeciwnik ma łatwiejszą ucieczkę, niż gdybyśmy mieli pełny 5-punktowy mur. Z tego powodu ryzyko ataku na nasze blotki jest zbyt duże, więc powinniśmy zbudować kotwicę (24/23), oczekując na dalszy rozwój wydarzeń.

1. Rollout1 24/23 13/8 eq: -0,139
Player: 46,13% (G:13,88% B:0,80%)
Opponent: 53,87% (G:14,87% B:0,60%)
Conf.: ± 0,014 (-0,153...-0,126) - [100,0%]

2. Rollout1 23/22 13/8 eq: -0,276 (-0,137) ??
Player: 43,64% (G:14,29% B:1,12%)
Opponent: 56,36% (G:20,74% B:1,03%)
Conf.: ± 0,016 (-0,292...-0,261) - [0,0%]

3. Rollout1 13/8 6/5 eq: -0,352 (-0,213) ??
Player: 41,80% (G:12,97% B:0,89%)
Opponent: 58,20% (G:19,99% B:1,04%)
Conf.: ± 0,015 (-0,368...-0,337) - [0,0%]

1 1296 Games rolled with Variance Reduction.
Moves: 3-ply, cube decisions: XG Roller


W poniższym wariancie, w którym załatałem dziurę w naszym murze, typowa strategia jest poprawna.



is Player 2


score: 0
pip: 131
13 point match
pip: 133
score: 0


is Player 1
XGID=-b--BBCCB----A--acbcbb-AA-:0:0:1:51:0:0:0:13:10
Position ID: 2G4XADDY7gYBKA Match ID: cImmAQAAAAAA
to play 51

1. Rollout1 23/22 13/8 eq: +0,192
Player: 54,33% (G:18,19% B:1,43%)
Opponent: 45,67% (G:15,03% B:0,80%)
Conf.: ± 0,018 (+0,174...+0,209) - [100,0%]

2. Rollout1 24/23 13/8 eq: +0,153 (-0,039)
Player: 53,80% (G:16,58% B:0,94%)
Opponent: 46,20% (G:13,04% B:0,59%)
Conf.: ± 0,013 (+0,139...+0,166) - [0,0%]

3. Rollout1 13/8 6/5 eq: +0,065 (-0,127)
Player: 51,96% (G:16,01% B:0,93%)
Opponent: 48,04% (G:15,65% B:0,85%)
Conf.: ± 0,016 (+0,049...+0,080) - [0,0%]

1 1296 Games rolled with Variance Reduction.
Moves: 3-ply, cube decisions: XG Roller

Okazuje się, że dziura wiele zmienia. Bez niej nasza formacja jest dużo bardziej skuteczna w utrudnianiu ucieczki przeciwnikowi. Przez to jego atak ma mniejsze szanse powodzenia, bo częściej nie uda mu się uciec po zalaniu nas kamieniami. Dzięki temu podsunięcie się 23/22, licząc na szczęśliwą szóstkę, która da nam ogromną przewagę w timingu, jest warte swojej ceny.
 
kasz
Problem #7

problem 7.1



is Player 2


score: 0
pip: 33
13 point match
pip: 46
score: 0


is Player 1
to play 43


problem 7.2



is Player 2


score: 0
pip: 33
13 point match
pip: 39
score: 0


is Player 1
to play 43
 
niuniuch
Ha, czytałem 501 Essential Backgammon Problems wiele razy więc mam te sytuacje obczajone Uśmiech
Alea iacta est
 
Marco
Pewnie jeśli bym zaczął schodzić z 6, to nie wyrobiłbym się w wyścigu, więc bym zaryzykował, żeby uciec pionami na off'a. 4/off i 3/off w pierwszym przypadku. W drugim już bym się chyba nie odważył i poszedł 6/3 i 6/2...
 
niuniuch
Intuicja Cię nie zawiodła Marku Uśmiech. Jednak jest dobry, prosty sposób, żeby takich decyzji nie podejmować kierując się intuicją, tylko na podstawie twardych przesłanek.

Kluczowa jest liczba pojedynczych szóstek, czyli przejść między ćwiartkami planszy (ang. cross-overs), które trzeba wykonać, żeby zdjąć piony z planszy. Jeżeli przeciwnik potrzebuje przynajmniej o 4 mniej to oznacza że należy za wszelką cenę zdejmować piony z planszy, nawet wystawiając się na bicie. Jeżeli przeciwnik potrzebuje o 2 mniej (lub mniej), to należy grać bezpiecznie. W przypadku, gdy przeciwnik potrzebuje dokładnie o 3 mniej, to wtedy różnica między ruchami jest mała i trzeba brać pod uwagę inne czynniki.

Na pierwszym diagramie biały ma 13 pionów w ostatniej ćwiartce, więc potrzebuje 13 przejść. Czarny musi wpierw wprowadzić zbitego piona do gry i wprowadzić go do swojego domu (4 przejścia), a następnie zdjąć piony (5 przejść). Różnica wynosi 4, więc trzeba grać agresywnie.

W drugim przykładzie czarny nadal potrzebuje 9 przejść, ale biały już tylko 11, więc należy grać bezpiecznie
Alea iacta est
 
Marco
Ooo... Tak tego nie analizowałem... Nie wiedziałem o takiej możliwości. Dzięki!
 
kasz
Problem #7 - rozwiązanie

Nie mam nic do dodania do tego co napisał Jacek.
Poniżej analiza.

Problem 7.1



is Player 2


score: 0
pip: 33
13 point match
pip: 46
score: 0


is Player 1
XGID=aBBBCBB---------------b-b-:1:1:1:43:0:0:0:13:10
Position ID: MwAA0LbbAAAAAA Match ID: UQmuAQAAAAAA
to play 43

1. XG Roller++ 4/Off 3/Off eq:-0,131
Player: 37,04% (G:0,00% B:0,00%)
Opponent: 62,96% (G:0,00% B:0,00%)

2. XG Roller++ 6/3 4/Off eq:-0,247 (-0,116)
Player: 32,31% (G:0,00% B:0,00%)
Opponent: 67,69% (G:0,00% B:0,00%)

3. XG Roller++ 4/1 4/Off eq:-0,260 (-0,129)
Player: 31,56% (G:0,00% B:0,00%)
Opponent: 68,44% (G:0,00% B:0,00%)

4. XG Roller++ 5/2 4/Off eq:-0,262 (-0,131)
Player: 31,53% (G:0,00% B:0,00%)
Opponent: 68,47% (G:0,00% B:0,00%)

5. XG Roller++ 6/3 6/2 eq:-0,334 (-0,203)
Player: 28,60% (G:0,00% B:0,00%)
Opponent: 71,40% (G:0,00% B:0,00%)


Problem 7.2



is Player 2


score: 0
pip: 33
13 point match
pip: 39
score: 0


is Player 1
XGID=aBBABBB---------------b-b-:1:1:1:43:0:0:0:13:10
Position ID: MwAA0NY2AAAAAA Match ID: UQmuAQAAAAAA
to play 43


1. XG Roller++ 6/3 6/2 eq:+0,079
Player: 46,10% (G:0,00% B:0,00%)
Opponent: 53,90% (G:0,00% B:0,00%)

2. XG Roller++ 4/Off 3/Off eq:-0,056 (-0,135)
Player: 40,00% (G:0,00% B:0,00%)
Opponent: 60,00% (G:0,00% B:0,00%)
 
kasz
Problem #8

Pozycja zapożyczona z innego forum.



is Player 2


score: 0
pip: 126
Unlimited Game
Jacoby Beaver
pip: 133
score: 0


is Player 1
to play 21
 
jose65
Na pierwszy rzut oka 13/12, 23/21 ale to byłoby za łatwe więc zaczynamy się zastanawiać. Chwila namysłu i ten ruch wcale nie jest taki fajny..
Po pierwsze po biciu mamy 2 blotki i dość mocną bazę przeciwnika. Blotka na polu 21 dodatkowo jest w zasięgu piona przeciwnika. Bije nas zatem każda 5 i 6 pod warunkiem,że przeciwnikowi uda się wyjść.
W tej sytuacji po zbiciu przeciwnika mamy już całkiem fajną przewagę w pipsach więc trzeba ograniczać ryzyko do minimum z uwagi na bazę przeciwnika. Poza tym przeciwnik zbije nas bez zastanowienia na polu 21 a na 23 już nie będzie to takie składne, odchodzi mu jeden out na to bicie. zostaje tylko niefajne bicie trójką z rozwaleniem bloku... więc nie ruszałbym piona z pola 23.
Idąc za ciosem powinno nam zależeć na ograniczaniu ryzyka więc 8/6 ponieważ 12/10 daje jednego outa na bicie więcej (46).

Czyli reasumując 13/12, 8/6

Analiza na szybko.
 
Marco
No to ja bym walnął błąd... Bo bym pojechał 13/12/10 Uśmiech
 
jose65
Nie wiem czy moja odpowiedź jest poprawna. To tylko efekt mojego wytłumaczenia sobie tego ruchu Z przymrużeniem oka
 
kasz
Problem #8 - rozwiązanie.

13/12* jest automatyczne.

Zgodnie z tym co trafnie podkreślił jose, powinniśmy ograniczyć ryzyko do minimum. Przemawia za tym przewaga w wyścigu oraz mocniejszy dom przeciwnika. Każde trafienie przeciwnika, nawet zostawiające blotkę, jest bardzo mocne. Potęguje to dodatkowo nasza 2ga blotka.

Zagranie na auto-pilocie to 23/21. Jednak szybki rzut oka na numery przeciwnika pozwala uniknąć wielbłąda:
1, 2 i 4ki wchodzą, a 3, 5 i 6ki biją. Idealna dywersyfikacja.
To daje 3 x 3 numery = 18 rzutów nie-dubli, plus 22 i 44, czyli do kupy aż 20 rzutów bijących!

12/10 wygląda bezpieczniej i daje lepszą pozycję frontalną. Jednak nadal przeciwnik ma 3 i 5ki, czyli 3 numery wchodzące x 2 bijące = 12 rzutów, plus 64, 11 i 44, do kupy 16 rzutów... niewiele lepiej.

8/6 nie poświęca wiele z walorów pozycyjnych, natomiast pozostawia jedynie 5ki do bicia, czyli 3 numery wchodzące x 1 bijący = 6 rzutów. Do tego z dubli 11 i 44. Do kupy 8 rzutów.

Po takiej względnie szybkiej analizie 8/6 jest raczej prostym wyborem.
Zarówno 23/21 jak i 13/10 mają mocne walory pozycyjne, jednak na pewno nie na tyle silne, by zniwelować dodatkowe, odpowiednio, 12 i 8 rzutów bijących.



is Player 2


score: 0
pip: 126
Unlimited Game
Jacoby Beaver
pip: 133
score: 0


is Player 1
XGID=--aB-BCbC---aD-a--bbb-bAb-:0:0:1:21:0:0::0:10
Position ID: M9uIYBDMzsEDEA Match ID: cAkFAAAAAAAA
to play 21


1. XG Roller++ 13/12* 8/6 eq:+0,416
Player: 60,13% (G:20,51% B:1,08%)
Opponent: 39,87% (G:13,25% B:0,26%)

2. XG Roller++ 13/12* 12/10 eq:+0,361 (-0,055)
Player: 59,38% (G:21,23% B:1,32%)
Opponent: 40,62% (G:15,95% B:0,27%)

3. XG Roller++ 23/21 13/12* eq:+0,325 (-0,091)
Player: 59,34% (G:20,30% B:1,33%)
Opponent: 40,66% (G:17,32% B:0,28%)
 
kasz
Problem #9



is Player 2


score: 0
pip: 124
13 point match
pip: 74
score: 0


is Player 1
to play 63
 
s1macio
18:15 13:7
 
s1macio
na szybko pewnie bym zagrał 18:12 6:3
 
s1macio
ostatetecznie po zastanowieniu sie 13/7 i 6/3
 
entragian
No dobra, chyba nie podano rozwiązania jeszcze więc zdążyłem Szeroki uśmiech

1. 18/12 13/10 - zagranie na gammona, oczywiście każda 6 masakruje ale z drugiej strony czarny ma wystawionego piona na 1, więc tylko 61, 66 daje mu hit-and-cover. Jeżeli jednak czarny nie wejdzie to biały ma 25 [20(każda 6 i każda 4) + 5 (33, 51, 15, 13, 31)] rzutów zamykające jego planszę. Jeżeli tak się stanie to stosując metodę liczenia crossoverów poznaną tutaj: http://backgammon.pl/forum/viewthread...0#post_221 myślę sobie tak: czarny aby zrzucić jednego piona potrzebuje 8 (cztery piony) + 4 (wejście z bara+3) + 1 (zrzucenie jednego piona) = 13 crossoverów. Biały 15. Różnica 2, więc schodzimy bezpiecznie i powinno się udać, prawda? Uśmiech

Zastanawiam się tylko, czy trafienie na 6 naszego piona nie skończy się gammonem w drugą stronę, bo być może czarnemu uda się zbić też trzecią blotkę a to byłaby tragedia. Ale zbicie dwóch nadal daje mu tylko (o ile dobrze pamiętam) ~40% szans na gammona. Pocieszająca jest blotka na 1 i możliwe return-hits Uśmiech

2. 13/7, 6/3 - chyba najbezpieczniejsze zagranie, blotka na 18 jest poza zasięgiem bezpośredniego trafienia i tylko 61 trafia, ale 1 czarnego są zdublowane więc mamy pewność na nie-pokrycie blotki na jego 1. Co więcej, żeby nie zniszczyć sobie domu czarny będzie musiał grać wszystko oprócz 1 pionami z dołu więc jest szansa, że znajdzie się w zasięgu blotki z 18 w następnym rzucie

3. 13/7, 18/15 nie wydaje mi się konstruktywne, bo daje małe szanse na pokrycie 6, wystawia trzy blotki w odległości poniżej sześciu... co prawda wyrzucenie 6 przez czarnego i tak masakruje, ale myślę, że oddawanie mu za darmo podwójnego bicia przy 64 jest niepotrzebne

Ostatecznie, jako, że jestem degeneratem hazardzistą wybrałbym oczywiście opcję 1 Uśmiech Dziwię się, że tu gdzieś dubla nie było wcześniej, bo jak mniemam teraz to jest too-good ?
 
kasz
Problem #9 - rozwiązanie



is Player 2


score: 0
pip: 124
13 point match
pip: 74
score: 0


is Player 1
XGID=aBBCCBA-b--b-A----Abbb-ca-:1:-1:1:63:0:0:0:13:10
Position ID: nW2AMUDb3QKCAA Match ID: QQmvAQAAAAAA
to play 63


Pierwsze podstawowe pytanie brzmi: czy warto ryzykować, pozostawiając blotkę na 6-ce?

Jeśli ją zostawimy i przeciwnik nie trafi, mamy szansę ją pokryć, co da nam więcej gammonów. Jednak w razie trafienia (a szansa na to wynosi 31%, czyli dosyć dużo), przeciwnik zyskuje ogromne szanse na wygraną, a nawet gammony, biorąc pod uwagę nasze blotki.

Ustalmy, między jakimi ruchami wybieramy:

1. Podnosimy blotkę.
Po 6/3 wybieramy między 13/7 a 18/12. Wystarczy szybki rzut okiem na ilość rzutów bijących przeciwnika, by 13/7 stało się wyborem oczywistym (2 vs 9 strzałów).

2. Zostawiamy blotkę.
Blotkę zostawiamy po to, by ją pokryć. 13/4 zatem odpada. Pozostają 3 ruchy, przesuwające nasze blotki po przedpolu, ale nie chowające ich: 18/9; 18/15 13/7; 18/12 13/10 (ok, jeszcze 18/12 4/1 i 13/7 4/1). Ponieważ wszystkie te ruchy pozostawiają 2 blotki na przedpolu, to zysk przeciwnika po trafieniu nas na 6-ce, polegający na możliwości podniesienia kolejnych 2 blotek, jest podobny. Skoro ryzykujemy podobnie, warto wybrać ruch, który daje nam największe szanse na pokrycie naszej 6-ki w razie pudła przeciwnika. To wskazuje na 18/12 13/10.

Zatem wybieramy między:
1. 13/7 6/3
2. 18/12 13/10

Wracamy do podstawowego pytania:
Czy 18/12 13/10 wygra nam wystarczająco więcej gammonów, by przeważyć dodatkowe zwycięstwa przeciwnika, wynikające z trafień na 6-ce?

Można to policzyć, poświęcając niemało czasu przy planszy, ale rzadko kiedy się to robi. W takich przypadkach z reguły trzeba się zdać na ogólną ocenę i doświadczenie.

Moje rozumowanie było takie:
1. Przeciwnik jest na tyle cofnięty, że z dodatkowym pionem na bandzie przeciwko 5-punktowej bazie i tak przegrywa już dużo gammonów;
2. Bardzo rzadko w sytuacji, gdzie wygrywamy już dużo gammonów, jakiś ruch (nawet agresywny) da nam dużo więcej;
3. Pozostawiając blotkę na 6-ce, oddajemy masę wygranych przeciwnikowi.
4. By ruch "na gammona" się opłacał, musimy zyskiwać aż 2x więcej gammonów, niż oddajemy zwycięstw.
5. Ruch (18/12 13/10), który daje nam tylko szansę na zabudowanie 6-ki, a nawet jak ją zabudujemy to pewnie tylko na 1-2 ruchy raczej nie podbije nam gammonów z aktualnie wysokich, aż o tyle, żeby 2-krotnie zrekompensować stracone zwycięstwa po trafieniu przez przeciwnika.
6. "Raczej" nie daje jeszcze pewności, ale biorąc pod uwagę dodatkowe soczyste gammony przeciwnika po trafieniu, pewność już można uzyskać.

Jak widać poniżej, 18/12 13/10 oddaje 7,2% zwycięstw za 11,6% gammonów, a więc za mało. Do tych 7,2% zwycięstw, przeciwnikowi dochodzi jeszcze aż 8,1%(!) gammonów.



is Player 2


score: 0
pip: 124
13 point match
pip: 74
score: 0


is Player 1
XGID=aBBCCBA-b--b-A----Abbb-ca-:1:-1:1:63:0:0:0:13:10
Position ID: nW2AMUDb3QKCAA Match ID: QQmvAQAAAAAA
to play 63


1. Rollout¹ . . . 13/7 6/3 . . . eq:+0,973
Player: 82,34% (G:40,82% B:0,07%)
Opponent: 17,66% (G:1,45% B:0,04%)
Confidence: ±0,006 (+0,967..+0,979) - [100,0%]
Duration: 2 minutes 56 seconds

2. Rollout¹ . . . 18/12 13/10 . . . eq:+0,872 (-0,101)
Player: 75,14% (G:52,37% B:0,11%)
Opponent: 24,86% (G:9,56% B:0,57%)
Confidence: ±0,005 (+0,866..+0,877) - [0,0%]
Duration: 2 minutes 03 seconds

3. Rollout¹ . . . 18/15 13/7 . . . eq:+0,849 (-0,124)
Player: 75,81% (G:47,84% B:0,13%)
Opponent: 24,19% (G:6,74% B:0,32%)
Confidence: ±0,006 (+0,843..+0,855) - [0,0%]
Duration: 2 minutes 20 seconds

4. Rollout¹ . . . 18/12 6/3 . . . eq:+0,846 (-0,127)
Player: 77,37% (G:43,38% B:0,20%)
Opponent: 22,63% (G:4,00% B:0,12%)
Confidence: ±0,007 (+0,839..+0,853) - [0,0%]
Duration: 1 minute 50 seconds

5. Rollout¹ . . . 18/9 . . . eq:+0,791 (-0,182)
Player: 74,22% (G:47,48% B:0,13%)
Opponent: 25,78% (G:9,76% B:0,55%)
Confidence: ±0,006 (+0,786..+0,797) - [0,0%]
Duration: 2 minutes 16 seconds

¹ 1296 Games rolled with Variance Reduction.
Moves: 3-ply, cube decisions: XG Roller
 
kasz
Problem #10



is Player 2


score: 0
pip: 75
13 point match
pip: 80
score: 0


is Player 1
to play 62
 
entragian
Na początku intuicyjnie bym pewnie zdecydował się na wyścig. No ale jednak biały ma za małą przewagę (3 pips) po rzucie. Więc 6/4* i...

Najgorsze byłoby tu chyba podwójne trafienie ze względu na gammony...

Zagranie 7/1 (podwójne trafienie tylko w przypadku wyrzucenia 22 przez czarnego)

Zagranie 8/2 wystawi dwie blotki w bazie i jedną na 8 punkcie, który chyba warto utrzymać w celu blokowania gdyby czarny wszedł na 2 punkt z bara? Ale z drugiej strony blotka na 8 jest poza zasięgiem prawie, bo podwójne trafienie robia w takim wypadku tylko rzuty 44 i 13 31 - trzy rzuty. Dodatkową zaletą zagrania z 8 jest jakby duplikacja 5-tek i 6-tek (piątka i szóstka potrzebna jest do nakrycia 6 punktu w bazie czarnego i też żeby wyskoczyć z bazy białego gdyby czarny wszedł 4).
 
Przejdź do forum:
Wygenerowano w sekund: 0.12
4,090,851 unikalne wizyty