Aktualnie online
· Gości online: 1
· Użytkowników online: 0
· Łącznie użytkowników: 163
· Najnowszy użytkownik: Valzaver
· Użytkowników online: 0
· Łącznie użytkowników: 163
· Najnowszy użytkownik: Valzaver
Logowanie
Partnerzy
Losowa Fotka
Zobacz temat
Jak program ocenia ruchy - wartość oczekiwana
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
kasz |
Dodany dnia 09.08.2015 10:12:48
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Użytkownik Postów: 107 Data rejestracji: 24.02.2015 |
Wyjaśnienie wartości oczekiwanej (equity). Miarą ruchu jest jego wartość oczekiwana (equity), czyli ile punktów średnio wygrywamy. Weźmy prostą pozycję, w której wyrzuciliśmy 31 i mamy wybór między dwoma zagrywkami: 2/off 1/off i 2/1 2/off.
Po ruchu 2/off 1/off przegrywamy w przypadku gdy przeciwnik wyrzuci jakiegokolwiek dubla (6/36 = 1/6), a w pozostałych wygrywamy, bo każdy rzut ściąga nasze 2 kamienie. Wartość oczekiwana wynosi zatem -1 punkt (wygrana przeciwnika) razy 1/6 plus 5/6 (pozostałe przypadki) razy +1 punkt (nasza wygrana). -1 * 1/6 + 1 * 5/6 = 2/3 = 0,667 Wartość oczekiwana uwzględnia również możliwość wygrania przez kontrę i pass przeciwnika. Po ruchu 2/1 2/off przegramy jeśli: - przeciwnik wyrzuci dubla w pierwszym ruchu - przeciwnik nie rzuci dubla i my też nie (wtedy w drugim ruchu każdy rzut ściąga ostatnie 2 kamienie przeciwnika) Czyli 1/6 + 5/6 * 5/6 = 31/36 = 86,11% to szanse na przegraną. 100% - 86,11% = 13,89% to szanse na wygraną. Nasza wartość oczekiwana wynosiłaby więc 0,139 - 0,861 = -0,722 Jednak po tym ruchu poprawnym zagraniem przeciwnika jest kontra! Mając tylko 13,89% szans na wygraną nie możemy jej przyjąć, a zatem tak naprawdę przeciwnik automatycznie wygrywa. Nasza wartość oczekiwana wynosi więc -1,000 ! Wartość oczekiwana z uwzględnieniem kostki kontrującej to "cubeful equity". Ta jest podawana w programach na pierwszym planie i ta nas interesuje. Wartość oczekiwana bez uwzględnienia kostki to "cubeless equity". Tą da się podejrzeć w programie, ale jest istotna tylko dla garstki ekspertów, którzy analizują zawiłości matematyczne pozycji od każdej strony. Edytowane przez kasz dnia 09.08.2015 11:00:20 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
kasz |
Dodany dnia 09.08.2015 10:17:26
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Użytkownik Postów: 107 Data rejestracji: 24.02.2015 |
Analiza programu.
Tak wygląda analiza programu eXtremeGammon (XG): 1. XG Roller+ 2/Off 1/Off eq:+0,667 Player: 83,33% (G:0,00% B:0,00%) Opponent: 16,67% (G:0,00% B:0,00%) 2. XG Roller+ 2/1 2/Off eq:-1,000 (-1,667) Player: 13,89% (G:0,00% B:0,00%) Opponent: 86,11% (G:0,00% B:0,00%) Analiza programu GNU Backgammon (gnu bg): 1. Cubeful 2-ply 2/off 1/off Eq.: +0,667 0,833 0,000 0,000 - 0,167 0,000 0,000 * 2. Cubeful 2-ply 2/1 2/off Eq.: -1,000 ( -1,667) 0,139 0,000 0,000 - 0,861 0,000 0,000 Wartość oczekiwaną (equity) pogrubiłem. Dla wszystkich ruchów poza pierwszym jest też podana w nawiasie różnica względem najlepszego. Kursywą zanaczyłem prawdopodobieństwa wygrania gry. Zawsze podawane są cubeless (bez uwzględnienia kostki) i po 3 liczby dla obu graczy (w GNU pierwsze liczby należą do strony wykonującej ruch): - pierwsza to szansa na wygranie gry - druga to szansa na wygranie gammona (podwójki) - bezwględna, czyli zawiera się w pierwszej liczbie - trzecia to szansa na wygranie backgammona (potrójki) - również bezwględna Podkreśleniem zaznaczyłem ostatni tajemniczy zapis w analizie z programu. Jest to stopień analizy (głębokość, czyli ilość ruchów, na którą program patrzy wgłąb pozycji). 0-ply, 1-ply, 2-ply, etc. to ilość ruchów. Mocniejszy od tego jest XG Roller, a najmocniejszy Rollout, czyli rozegranie pozycji kilkaset (albo nawet kilka tysięcy razy) przez program i zebranie dokładnych wyników. Edytowane przez kasz dnia 09.08.2015 10:23:38 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
kasz |
Dodany dnia 09.08.2015 10:52:56
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Użytkownik Postów: 107 Data rejestracji: 24.02.2015 |
Skala błędów. Powszechnie przyjęta skala błędów to: do -0,010 - nie jest nazywany nawet błędem do -0,040 - mały błąd techniczny do -0,080 - średni błąd powyżej -0,080 - duży błąd (tzw. blunder) Przykłady błędów: nieistotny błąd techniczny (0 do -0,010):
1. XG Roller++ 6/2 3/Off eq:+1,209 Player: 99,94% (G:18,69% B:0,03%) Opponent: 0,06% (G:0,00% B:0,00%) * 2. XG Roller++ 6/1 3/Off eq:+1,201 (-0,008) Player: 99,79% (G:18,26% B:0,02%) Opponent: 0,21% (G:0,00% B:0,00%) mały błąd techniczny (-0,010 do -0,040):
1. 4-ply 13/7* eq:-0,081 Player: 47,88% (G:12,88% B:0,57%) Opponent: 52,12% (G:14,19% B:0,82%) 2. 4-ply 8/4 6/4 eq:-0,099 (-0,018) Player: 46,98% (G:12,50% B:0,43%) Opponent: 53,02% (G:13,14% B:0,66%) średni błąd (-0,040 do -0,080):
1. 4-ply Bar/17* eq:+0,173 Player: 55,57% (G:14,64% B:0,77%) Opponent: 44,43% (G:14,85% B:0,39%) 2. 4-ply Bar/20 23/20 eq:+0,102 (-0,071) Player: 52,15% (G:12,12% B:0,41%) Opponent: 47,85% (G:9,53% B:0,20%) duży błąd (powyżej -0,080):
1. 4-ply 5/1* 4/1 eq:+1,038 Player: 97,18% (G:10,00% B:0,04%) Opponent: 2,82% (G:0,00% B:0,00%) 2. 4-ply 6/3 6/2 eq:+0,908 (-0,129) Player: 94,49% (G:3,41% B:0,11%) Opponent: 5,51% (G:0,00% B:0,00%) WIELBŁĄDY (DUŻO powyżej -0,080):
1. 4-ply 23/16* eq:+0,253 Player: 54,95% (G:19,44% B:1,66%) Opponent: 45,05% (G:12,99% B:0,50%) 2. 4-ply 22/16* 16/15 eq:+0,022 (-0,232) Player: 48,26% (G:18,82% B:1,68%) Opponent: 51,74% (G:13,90% B:0,63%) 3. 4-ply 13/7 8/7 eq:-0,269 (-0,523) Player: 43,05% (G:14,23% B:1,00%) Opponent: 56,95% (G:19,30% B:0,93%) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
niuniuch |
Dodany dnia 11.08.2015 15:22:20
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Główny administrator Postów: 254 Data rejestracji: 14.11.2014 |
Dodam jeszcze tylko, że GNUbg w standardowych ustawieniach pokazuje przy ocenie ruchów nie Equity, tylko MWC (Szansa na wygranie meczu). Warto przełączyć sobie na wyświetlanie Equity. Żeby to zrobić należy wejść w menu Settings -> Options... Następnie zakładka 'Display' i należy wyłączyć przełącznik 'Match equity as MWC'. Alea iacta est
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Przejdź do forum: |