Aktualnie online

· Gości online: 1

· Użytkowników online: 0

· Łącznie użytkowników: 163
· Najnowszy użytkownik: Valzaver

Kalendarz

Kwiecień 2024

Pon Wto Śr Czw Pia Sob Nie
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Logowanie

Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło

Partnerzy

Kurnik

EUBGF

EBIF Deutschland

Losowa Fotka

Zobacz temat

 Drukuj temat
Jak program ocenia ruchy - wartość oczekiwana
kasz
Wyjaśnienie wartości oczekiwanej (equity).

Miarą ruchu jest jego wartość oczekiwana (equity), czyli ile punktów średnio wygrywamy.

Weźmy prostą pozycję, w której wyrzuciliśmy 31 i mamy wybór między dwoma zagrywkami: 2/off 1/off i 2/1 2/off.



is Player 2


score: 0
pip: 4
13 point match
pip: 6
score: 0


is Player 1
XGID=-BB---------------------d-:0:0:1:31:0:0:0:13:10
Position ID: DwAAYAMAAAAAAA Match ID: cImlAQAAAAAA
to play 31


Po ruchu 2/off 1/off przegrywamy w przypadku gdy przeciwnik wyrzuci jakiegokolwiek dubla (6/36 = 1/6), a w pozostałych wygrywamy, bo każdy rzut ściąga nasze 2 kamienie.

Wartość oczekiwana wynosi zatem -1 punkt (wygrana przeciwnika) razy 1/6 plus 5/6 (pozostałe przypadki) razy +1 punkt (nasza wygrana).

-1 * 1/6 + 1 * 5/6 = 2/3 = 0,667


Wartość oczekiwana uwzględnia również możliwość wygrania przez kontrę i pass przeciwnika.

Po ruchu 2/1 2/off przegramy jeśli:
- przeciwnik wyrzuci dubla w pierwszym ruchu
- przeciwnik nie rzuci dubla i my też nie (wtedy w drugim ruchu każdy rzut ściąga ostatnie 2 kamienie przeciwnika)

Czyli 1/6 + 5/6 * 5/6 = 31/36 = 86,11% to szanse na przegraną.
100% - 86,11% = 13,89% to szanse na wygraną.

Nasza wartość oczekiwana wynosiłaby więc 0,139 - 0,861 = -0,722

Jednak po tym ruchu poprawnym zagraniem przeciwnika jest kontra! Mając tylko 13,89% szans na wygraną nie możemy jej przyjąć, a zatem tak naprawdę przeciwnik automatycznie wygrywa.

Nasza wartość oczekiwana wynosi więc -1,000 !

Wartość oczekiwana z uwzględnieniem kostki kontrującej to "cubeful equity". Ta jest podawana w programach na pierwszym planie i ta nas interesuje.

Wartość oczekiwana bez uwzględnienia kostki to "cubeless equity". Tą da się podejrzeć w programie, ale jest istotna tylko dla garstki ekspertów, którzy analizują zawiłości matematyczne pozycji od każdej strony.
Edytowane przez kasz dnia 09.08.2015 11:00:20
 
kasz
Analiza programu.



is Player 2


score: 0
pip: 4
13 point match
pip: 6
score: 0


is Player 1
XGID=-BB---------------------d-:0:0:1:31:0:0:0:13:10
Position ID: DwAAYAMAAAAAAA Match ID: cImlAQAAAAAA
to play 31


Tak wygląda analiza programu eXtremeGammon (XG):

1. XG Roller+ 2/Off 1/Off eq:+0,667
Player: 83,33% (G:0,00% B:0,00%)
Opponent: 16,67% (G:0,00% B:0,00%)

2. XG Roller+ 2/1 2/Off eq:-1,000 (-1,667)
Player: 13,89% (G:0,00% B:0,00%)
Opponent: 86,11% (G:0,00% B:0,00%)

Analiza programu GNU Backgammon (gnu bg):

1. Cubeful 2-ply 2/off 1/off Eq.: +0,667
0,833 0,000 0,000 - 0,167 0,000 0,000
* 2. Cubeful 2-ply 2/1 2/off Eq.: -1,000 ( -1,667)
0,139 0,000 0,000 - 0,861 0,000 0,000

Wartość oczekiwaną (equity) pogrubiłem.
Dla wszystkich ruchów poza pierwszym jest też podana w nawiasie różnica względem najlepszego.

Kursywą zanaczyłem prawdopodobieństwa wygrania gry. Zawsze podawane są cubeless (bez uwzględnienia kostki) i po 3 liczby dla obu graczy (w GNU pierwsze liczby należą do strony wykonującej ruch):
- pierwsza to szansa na wygranie gry
- druga to szansa na wygranie gammona (podwójki) - bezwględna, czyli zawiera się w pierwszej liczbie
- trzecia to szansa na wygranie backgammona (potrójki) - również bezwględna

Podkreśleniem zaznaczyłem ostatni tajemniczy zapis w analizie z programu. Jest to stopień analizy (głębokość, czyli ilość ruchów, na którą program patrzy wgłąb pozycji). 0-ply, 1-ply, 2-ply, etc. to ilość ruchów. Mocniejszy od tego jest XG Roller, a najmocniejszy Rollout, czyli rozegranie pozycji kilkaset (albo nawet kilka tysięcy razy) przez program i zebranie dokładnych wyników.
Edytowane przez kasz dnia 09.08.2015 10:23:38
 
kasz
Skala błędów.

Powszechnie przyjęta skala błędów to:

do -0,010 - nie jest nazywany nawet błędem
do -0,040 - mały błąd techniczny
do -0,080 - średni błąd
powyżej -0,080 - duży błąd (tzw. blunder)

Przykłady błędów:

nieistotny błąd techniczny (0 do -0,010):



is Player 2


score: 5
pip: 95
13 point match
pip: 32
score: 0


is Player 1
to play 54

1. XG Roller++ 6/2 3/Off eq:+1,209
Player: 99,94% (G:18,69% B:0,03%)
Opponent: 0,06% (G:0,00% B:0,00%)

* 2. XG Roller++ 6/1 3/Off eq:+1,201 (-0,008)
Player: 99,79% (G:18,26% B:0,02%)
Opponent: 0,21% (G:0,00% B:0,00%)



mały błąd techniczny (-0,010 do -0,040):



is Player 2


score: 0
pip: 158
13 point match
pip: 167
score: 0


is Player 1
to play 42

1. 4-ply 13/7* eq:-0,081
Player: 47,88% (G:12,88% B:0,57%)
Opponent: 52,12% (G:14,19% B:0,82%)

2. 4-ply 8/4 6/4 eq:-0,099 (-0,018)
Player: 46,98% (G:12,50% B:0,43%)
Opponent: 53,02% (G:13,14% B:0,66%)



średni błąd (-0,040 do -0,080):



is Player 2


score: 0
pip: 147
13 point match
pip: 162
score: 0


is Player 1
to play 53

1. 4-ply Bar/17* eq:+0,173
Player: 55,57% (G:14,64% B:0,77%)
Opponent: 44,43% (G:14,85% B:0,39%)

2. 4-ply Bar/20 23/20 eq:+0,102 (-0,071)
Player: 52,15% (G:12,12% B:0,41%)
Opponent: 47,85% (G:9,53% B:0,20%)



duży błąd (powyżej -0,080):



is Player 2


score: 0
pip: 87
13 point match
pip: 51
score: 0


is Player 1
to play 43

1. 4-ply 5/1* 4/1 eq:+1,038
Player: 97,18% (G:10,00% B:0,04%)
Opponent: 2,82% (G:0,00% B:0,00%)

2. 4-ply 6/3 6/2 eq:+0,908 (-0,129)
Player: 94,49% (G:3,41% B:0,11%)
Opponent: 5,51% (G:0,00% B:0,00%)



WIELBŁĄDY (DUŻO powyżej -0,080):



is Player 2


score: 0
pip: 143
13 point match
pip: 142
score: 0


is Player 1
to play 61

1. 4-ply 23/16* eq:+0,253
Player: 54,95% (G:19,44% B:1,66%)
Opponent: 45,05% (G:12,99% B:0,50%)

2. 4-ply 22/16* 16/15 eq:+0,022 (-0,232)
Player: 48,26% (G:18,82% B:1,68%)
Opponent: 51,74% (G:13,90% B:0,63%)

3. 4-ply 13/7 8/7 eq:-0,269 (-0,523)
Player: 43,05% (G:14,23% B:1,00%)
Opponent: 56,95% (G:19,30% B:0,93%)
 
niuniuch
Dodam jeszcze tylko, że GNUbg w standardowych ustawieniach pokazuje przy ocenie ruchów nie Equity, tylko MWC (Szansa na wygranie meczu).

Warto przełączyć sobie na wyświetlanie Equity. Żeby to zrobić należy wejść w menu Settings -> Options...
Następnie zakładka 'Display' i należy wyłączyć przełącznik 'Match equity as MWC'.
Alea iacta est
 
Przejdź do forum:
Wygenerowano w sekund: 0.06
4,136,157 unikalne wizyty