Aktualnie online
· Gości online: 2
· Użytkowników online: 0
· Łącznie użytkowników: 163
· Najnowszy użytkownik: Valzaver
· Użytkowników online: 0
· Łącznie użytkowników: 163
· Najnowszy użytkownik: Valzaver
Logowanie
Partnerzy
Losowa Fotka
Zobacz temat
Co to jest PR
|
|
niuniuch |
Dodany dnia 13.08.2015 14:25:16
|
Główny administrator Postów: 255 Data rejestracji: 14.11.2014 |
W innym wątku na forum (http://www.backgammon.pl/forum/viewth...read_id=46) Karol wytłumaczył co to jest wartość oczekiwana (Equity) i jak mierzy się wielkość popełnionych błędów. Jak to się jednak ma do PR, wg którego liczony jest ranking zarówno na naszej stronie EBIF Polska, jak i na stronie międzynarodowej EBIF International? Odpowiedź jest bardzo prosta: średni PR to suma błędów, które gracz wykonuje w ciągu 500 ruchów*. Czyli jeżeli w ciągu 500 ruchów gracz średnio traci 10 punktów Equity, to jego średni PR wynosi 10. Jak interpretować konkretne wartości? Skal jest dostępnych sporo. GNUbg ma swoją skalę, eXtremeGammon inną. Ja przytoczę własną skalę, opracowaną na podstawie swoich obserwacji z turniejów międzynarodowych. 0-2: Obecnie żaden człowiek nie jest w stanie pochwalić się takimi umiejętnościami, na takim poziomie grają tylko boty. 2-4: To jest przedział bardzo elitarnego klubu najlepszych graczy na świecie. Obecnie tylko kilkunastu graczy ma udokumentowane wyniki z tego przedziału i jest też góra kilkadziesiąt osób na świecie, które być może mogłyby do tego klubu dołączyć. 4-6: Sadzę, że to przeciętny poziom graczy z kategorii Open na turniejach międzynarodowych. Większość graczy z którymi miałem okazję grać plasuje się na tym poziomie. 6-8: To nadal poziom kategorii Open (z wyjątkiem może Nordic Open w Danii, który jest prawdopodobnie najsilniej obsadzonym turniejem na świecie), jednak zawodnicy na tym poziomie muszą mieć świadomość, że mają dużo mniejszą szansę na sukces. 8-12: To typowy poziom w kategorii Intermediate 12-16: To poziom przejściowy - tak grają osoby, które mają spore doświadczenie, ale nigdy nie trenowały "na serio". Trenując z komputerem w trybie 'Tutor mode' można ten poziom w miarę szybko przekroczyć 16+: GNUbg jest darmowe i tylko czeka, żeby poprawić naszą grę * określenie "ruch" jest dosyć ogólnikowe. Tak naprawdę mierzy się liczbę decyzji, na które składają się tylko ruchy - zarówno pionami jak i kostką dublującą - w których można popełnić błąd. Czyli krótko mówiąc wyłączone są ruchy wymuszone, ruchy w których niezależnie od decyzji wynik będzie ten sam (na przykład jak jesteśmy tak daleko w wyścigu, że niezależnie od kości na 100% wygramy lub przegramy), a także sytuacje typu Automatic Double, gdy nie dublując nie tracimy szans na zwycięstwo. Edytowane przez niuniuch dnia 13.08.2015 14:34:53 Alea iacta est
|
|
|
niuniuch |
Dodany dnia 13.08.2015 14:34:16
|
Główny administrator Postów: 255 Data rejestracji: 14.11.2014 |
Dla porównania skala PR przyjęta przez BACKGAMMON MASTERS AWARDING BODY (BMAB ): <= 2.00: Super Grandmaster Class 1 <= 2.25: Super Grandmaster Class 2 <= 2.50: Super Grandmaster Class 3 <= 3.00: Grandmaster Class 1 <= 3.50: Grandmaster Class 2 <= 4.00: Grandmaster Class 3 <= 4.75: Master Class 1 <= 5.50: Master Class 2 <= 6.50: Master Class 3 <= 7.50: Advanced Class 1 (Expert) <= 8.50: Advanced Class 2 <= 10.00: Advanced Class 3 <= 12.00: Intermediate Class 1 <= 14.00: Intermediate Class 2 <= 16.00: Intermediate Class 3 Alea iacta est
|
|
|
entragian |
Dodany dnia 25.05.2016 13:34:21
|
Użytkownik Postów: 143 Data rejestracji: 20.05.2015 |
Czy PR można bezpośrednio powiązać z rankingiem Elo? Boty na FIBS obliczają prawdopodobieństwo wygranej słabszego przeciwnika (ang. underdog - jest polski odpowiednik?) na podstawie wzoru: Pu=1/(10^(D*sqrt(N)/2000)+1) gdzie: N - długość meczu D - różnica w rankingu Elo Zrobiłem więc tabelkę obrazującą szanse słabszego na wygranie w meczu do N punktów: [img]https://snag.gy/ifI0qU.jpg[/img] is not a valid Image. Wydaje się ona dość przerażająca - przynajmniej dla mnie. Jeżeli w finałach wielkich turniejów grają ludzie z bardzo zbliżonym Elo to nawet dla 21-25 pkt meczach wygląda to na coinflip... Oczywiście rozumiem, że patrząc długoterminowo wszystko się stanie sprawiedliwe. Edit: znalazłem coś, co miało być w XG 1.0: Elo = 2240 - PR*33 przy czym PR = -(equity error per decision)*500 Elo = 2240 - (equity error per decision)*16500 Edytowane przez entragian dnia 25.05.2016 13:49:59 |
|
|
niuniuch |
Dodany dnia 26.05.2016 12:04:18
|
Główny administrator Postów: 255 Data rejestracji: 14.11.2014 |
Taaak, odwieczne pytanie czy bardziej decyduje szczęście czy umiejętności. Od czasu do czasu wraca w tej, czy innej postaci . Jak chcesz to mogę zrzucić do Excela tabele z wynikami i PRami z EBIF Polska, to sobie zrobisz analizy jakie będziesz chciał. A jak grają ludzie ze zbliżonym PR, to rzeczywiście jest coinflip - pod warunkiem, że obaj zagrają na miarę swoich możliwości! Dlatego właśnie na turniejach zwykle rzeczywiście się gra, a nie rzuca monetą Alea iacta est
|
|
|
entragian |
Dodany dnia 26.05.2016 18:13:24
|
Użytkownik Postów: 143 Data rejestracji: 20.05.2015 |
No to fakt, pytanie "szczęście czy skill" jest trochę tendencyjne. Ale pytanie na ile wpływ umiejętności może w długiej perspektywie czasu zniwelować wpływ szczęścia już mniej Aż takich analiz korelacji PR i wygranych to to nie będę robił, chociaż... hmm W zasadzie to ciekawy pomysł Zastanawia mnie też czy ten PR idzie w dół liniowo z liczbą wygranych. Tzn. czy poprawienie PR o 6 pkt da dwa razy więcej zwycięstw niż poprawienie o 3 pkt? Ale zaczynam węszyć bagno, bo jeżeli ktoś poprawi PR z 12 do 10 to będzie chyba inaczej niż z 4 do 2 _bo_ ten drugi prawdopodobnie będzie teraz grał w innych kategoriach (tzn. z mocniejszymi/bardziej zbliżonymi umiejętnościami do swoich ludźmi). |
|
Przejdź do forum: |