Aktualnie online

· Gości online: 1

· Użytkowników online: 0

· Łącznie użytkowników: 163
· Najnowszy użytkownik: Valzaver

Kalendarz

Kwiecień 2024

Pon Wto Śr Czw Pia Sob Nie
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Logowanie

Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło

Partnerzy

Kurnik

EUBGF

EBIF Deutschland

Losowa Fotka

Zobacz temat

 Drukuj temat
Podwójne bicie w początkowej fazie gry
entragian
Oglądam mecz Mochy vs Simborg na YT (https://youtu.be/5QO-A3GJCOg?t=4m35s). Komentuje m.in. Falafel no i taka pozycja:



is Player 2


score: 0
pip: 148
Unlimited Game
pip: 158
score: 0


is Player 1
to play 41


I on mówi: "double hit". Nie wierzyłem, sprawdziłem w GNUBG. Wystawienie trzech blotek przez białego, do tego dwóch w domku (kurde, boli mnie używanie słowa domek, muszę? Pokazuje język)? Nie rozumiem tego zagrania. Podejrzewam, że chodzi o szybkie zbudowanie kluczowych punktów gdyby czarny rzucił coś w stylu 62, 32 i jakiś blitz? No ale to chyba w ponad 50% przypadków (jakakolwiek 4 lub 5) się nie uda i jedyne z czym czarny skończy to backgame. Jak rozumiecie takie zagranie? A może chodzi o to, żeby nie pozwolić białemu zbudować 5 punktu u siebie i/lub u czarnego?
 
niuniuch
Czarny ma już zdjęty jeden pion? Pokazuje język

Generalnie walka o kluczowe punkty 5,4,7 to jeden z najważniejszych celów w początkowej fazie gry. Jeżeli da się zbić podwójnie, to tym lepiej. Zwróć uwagę na to, że jak przeciwnik ma zbite 2 piony, to dodatkowe blotki mają małe znaczenie, bo nie są w bezpośrednim niebezpieczeństwie.

Sądzę, że przeceniasz zagrożenie związane z tym biciem - zwróć uwagę, że tylko 54 bije podwójnie, jeżeli przeciwnik wyrzuci inne 4 lub 5, to zbije jednego piona, więc zabierze nam jeden ruch, ale nadal zostanie nam drugi ruch, więc będziemy mieli szansę przykryć drugiego piona w bazie, a blotka na punkcie 7 bardzo się do tego przydaje.

No i jeszcze jedna rzecz - 11 12 13 16 23 26 33 36 66 to aż 15 rzutów, które nie trafiają w nasze blotki. Po każdym z tych rzutów nasza przewaga staje się bardzo duża, bo mamy pełen ruch do wykonania i rozpoczęte 3 najważniejsze punkty po naszej stronie.

Podsumowując, 8/4* 6/5* to ruch, który jeżeli się uda, to daje bardzo dużą przewagę, a jeżeli nie to koszt jest raczej niewielki. W backgammonie bardzo często takie ruchy, które mają dobry współczynnik zysku to ryzyka okazują się najlepsze.

To tyla analizy, ale jeżeli miałbym wskazać jeden najważniejszy cel bicia u siebie w bazie, to powiedziałbym że chodzi o to, żeby utrudnić przeciwnikowi zajęcie tego punktu. Cała reszta to kwestie drugorzędne. Można to pokazać na takim przykładzie:



is Player 2


score: 0
pip: 189
Unlimited Game
Jacoby Beaver
pip: 167
score: 0


is Player 1
XGID=-aaa-aE-C---dE---c-d----B-:0:0:1:41:0:0::0:10
Position ID: 4Dl4QCrgc/ABMA Match ID: cAkGAAAAAAAA
to play 41

Alea iacta est
 
niuniuch
W ogóle to polecam 501 Essential backgammon problems Robertiego:
http://www.bkgm.com/books/Robertie-50...blems.html

Co prawda to dosyć stara książka i około 20% rozwiązań jest błędnych, ale mam rollouty wszystkich pozycji, którymi chętnie się podzielę, więc można sobie podopisywać własne komentarze przy odpowiedziach.

W pierwszym rozdziale jest kilkadziesiąt problemów z fazy początkowej, między innymi takie z podwójnym biciem we własnej bazie.
Alea iacta est
 
entragian
 
entragian
 
niuniuch
Właśnie poprawne jest 24/20 6/5*, mimo że jest dużo większe ryzyko że blotka zostanie zbita, a nawet jak nie zostanie, to mniejsza szansa, że uda ją się przykryć.

Wniosek jaki ja z tej sytuacji wyciągam jest taki, że walka o punkt 5 (zarówno po stronie swojej jak i przeciwnika) w początkowej fazie gry jest tak ważna, że opłaca się podjąć duże ryzyko nawet jeżeli szanse powodzenia manewru są niewielkie.

Bądź co bądź, o drugim biciu 5/1* można powiedzieć dużo dobrego - zabiera przeciwnikowi drugą połowę ruchu i zmniejsza liczbę powrotnych strzałów z 25 do 11, a jednak bardziej opłaca się zostawić tą blotkę i zacząć punkt 20.

Co do 501 - tak myślę że to bardziej podstawowa książka, bo pokrywa dużo szerszy zakres materiału i zawiera też bardziej podstawowe problemy.

Rollouty robiłem sam, większa część się pokrywa z tymi robionymi przez Timothy Chow, ale są różnice. Jak już jesteśmy przy rolloutach, to mam też zrobione do Modern Backgammon - też jest tam kilka błędów, chociaż dużo mniej niż w 501.
Wszystkie są niestety tylko w plikach XG, więc w GNU ich nie otworzysz...
Alea iacta est
 
Przejdź do forum:
Wygenerowano w sekund: 0.08
4,142,653 unikalne wizyty