Aktualnie online
· Gości online: 1
· Użytkowników online: 0
· Łącznie użytkowników: 163
· Najnowszy użytkownik: Valzaver
· Użytkowników online: 0
· Łącznie użytkowników: 163
· Najnowszy użytkownik: Valzaver
Logowanie
Partnerzy
Losowa Fotka
Zobacz temat
Podwójne bicie w początkowej fazie gry
|
||||||||||||
entragian |
Dodany dnia 17.06.2016 12:10:45
|
|||||||||||
Użytkownik Postów: 143 Data rejestracji: 20.05.2015 |
Oglądam mecz Mochy vs Simborg na YT (https://youtu.be/5QO-A3GJCOg?t=4m35s). Komentuje m.in. Falafel no i taka pozycja:
I on mówi: "double hit". Nie wierzyłem, sprawdziłem w GNUBG. Wystawienie trzech blotek przez białego, do tego dwóch w domku (kurde, boli mnie używanie słowa domek, muszę? )? Nie rozumiem tego zagrania. Podejrzewam, że chodzi o szybkie zbudowanie kluczowych punktów gdyby czarny rzucił coś w stylu 62, 32 i jakiś blitz? No ale to chyba w ponad 50% przypadków (jakakolwiek 4 lub 5) się nie uda i jedyne z czym czarny skończy to backgame. Jak rozumiecie takie zagranie? A może chodzi o to, żeby nie pozwolić białemu zbudować 5 punktu u siebie i/lub u czarnego? |
|||||||||||
|
||||||||||||
niuniuch |
Dodany dnia 19.06.2016 14:53:37
|
|||||||||||
Główny administrator Postów: 255 Data rejestracji: 14.11.2014 |
Czarny ma już zdjęty jeden pion? Generalnie walka o kluczowe punkty 5,4,7 to jeden z najważniejszych celów w początkowej fazie gry. Jeżeli da się zbić podwójnie, to tym lepiej. Zwróć uwagę na to, że jak przeciwnik ma zbite 2 piony, to dodatkowe blotki mają małe znaczenie, bo nie są w bezpośrednim niebezpieczeństwie. Sądzę, że przeceniasz zagrożenie związane z tym biciem - zwróć uwagę, że tylko 54 bije podwójnie, jeżeli przeciwnik wyrzuci inne 4 lub 5, to zbije jednego piona, więc zabierze nam jeden ruch, ale nadal zostanie nam drugi ruch, więc będziemy mieli szansę przykryć drugiego piona w bazie, a blotka na punkcie 7 bardzo się do tego przydaje. No i jeszcze jedna rzecz - 11 12 13 16 23 26 33 36 66 to aż 15 rzutów, które nie trafiają w nasze blotki. Po każdym z tych rzutów nasza przewaga staje się bardzo duża, bo mamy pełen ruch do wykonania i rozpoczęte 3 najważniejsze punkty po naszej stronie. Podsumowując, 8/4* 6/5* to ruch, który jeżeli się uda, to daje bardzo dużą przewagę, a jeżeli nie to koszt jest raczej niewielki. W backgammonie bardzo często takie ruchy, które mają dobry współczynnik zysku to ryzyka okazują się najlepsze. To tyla analizy, ale jeżeli miałbym wskazać jeden najważniejszy cel bicia u siebie w bazie, to powiedziałbym że chodzi o to, żeby utrudnić przeciwnikowi zajęcie tego punktu. Cała reszta to kwestie drugorzędne. Można to pokazać na takim przykładzie:
Alea iacta est
|
|||||||||||
|
||||||||||||
niuniuch |
Dodany dnia 19.06.2016 15:23:22
|
|||||||||||
Główny administrator Postów: 255 Data rejestracji: 14.11.2014 |
W ogóle to polecam 501 Essential backgammon problems Robertiego: http://www.bkgm.com/books/Robertie-50...blems.html Co prawda to dosyć stara książka i około 20% rozwiązań jest błędnych, ale mam rollouty wszystkich pozycji, którymi chętnie się podzielę, więc można sobie podopisywać własne komentarze przy odpowiedziach. W pierwszym rozdziale jest kilkadziesiąt problemów z fazy początkowej, między innymi takie z podwójnym biciem we własnej bazie. Alea iacta est
|
|||||||||||
|
||||||||||||
entragian |
Dodany dnia 20.06.2016 12:17:50
|
|||||||||||
Użytkownik Postów: 143 Data rejestracji: 20.05.2015 |
||||||||||||
|
||||||||||||
entragian |
Dodany dnia 20.06.2016 12:22:57
|
|||||||||||
Użytkownik Postów: 143 Data rejestracji: 20.05.2015 |
||||||||||||
|
||||||||||||
niuniuch |
Dodany dnia 20.06.2016 17:55:44
|
|||||||||||
Główny administrator Postów: 255 Data rejestracji: 14.11.2014 |
Właśnie poprawne jest 24/20 6/5*, mimo że jest dużo większe ryzyko że blotka zostanie zbita, a nawet jak nie zostanie, to mniejsza szansa, że uda ją się przykryć. Wniosek jaki ja z tej sytuacji wyciągam jest taki, że walka o punkt 5 (zarówno po stronie swojej jak i przeciwnika) w początkowej fazie gry jest tak ważna, że opłaca się podjąć duże ryzyko nawet jeżeli szanse powodzenia manewru są niewielkie. Bądź co bądź, o drugim biciu 5/1* można powiedzieć dużo dobrego - zabiera przeciwnikowi drugą połowę ruchu i zmniejsza liczbę powrotnych strzałów z 25 do 11, a jednak bardziej opłaca się zostawić tą blotkę i zacząć punkt 20. Co do 501 - tak myślę że to bardziej podstawowa książka, bo pokrywa dużo szerszy zakres materiału i zawiera też bardziej podstawowe problemy. Rollouty robiłem sam, większa część się pokrywa z tymi robionymi przez Timothy Chow, ale są różnice. Jak już jesteśmy przy rolloutach, to mam też zrobione do Modern Backgammon - też jest tam kilka błędów, chociaż dużo mniej niż w 501. Wszystkie są niestety tylko w plikach XG, więc w GNU ich nie otworzysz... Alea iacta est
|
|||||||||||
|
Przejdź do forum: |